Beaufort21 22 - 26 augustus 2021
Jet en ik hebben vier dagen doorgebracht aan de Belgische kust. Eens in de drie jaar wordt van Heist-Knokke in het noorden tot aan De Panne in het zuiden overal in het duin, aan het strand, op boulevards en in parken een grote kunsttentoonstelling, Beauforxx opgetrokken met mooie, ontroerende, pretentieuze, grappige, bijzondere, verontrustende, misschien zelfs wel urgente kunstwerken. De Belgische kuststrook is perfect toegankelijk met een trammetje dat al deze plaatsen met elkaar verbindt en dat zelden verder dan 200 meter van de kuststrook afwijkt.
Toegerust met “Aan Zee” van Eric de Kuyper dat in Oostende speelt, zijn we afgereisd naar dat fameuze Belgische kuuroord uit La Belle Epoque. Door de straten lopend kunnen we ons Erics jeugd in de Belgische jaren ’50 verbeelden, een jeugd die in een aantal opzichten sterk lijkt op de mijne in Egmond aan Zee begin jaren ’60. Hij schrijft boeiend genoeg om in trein en tram door te blijven lezen en “Aan Zee” nu bijna uit te hebben. Hij weet goed de sfeer op te roepen. Mooie bescheiden stijl, zoals gezegd zeer Belgisch, Elschot?
Vanochtend hebben we de regen getrotseerd, paraplus aangeschaft en na een cappuccino zijn we er gewoon op uitgegaan, hebben een driedaagse tram-pas aangeschaft en ons naar Knokke begeven. Daar regende het, maidentrip voor de plu, en aanschouwden we het eerste, beetje flauwe sculptuur van een kameleon annex glijbaan. Ask the animals and they will teach you van Jeremy Deller (UK).
‘Hij wil vooral de kinderen uitnodigen om van de lange tong te glijden en hiermee aantonen dat kunst in de openbare ruimte meer kan doen dan een decoratieve of herdenkingsfunctie vervullen’.
OK, maar het is al zo vaak gedaan. Om te beginnen op de speeltuin in het Wilhelminapark, maar ik vermoed in honderden speeltuinen. Daar loop je dan drie km voor door de regen.
In feite was Beach Castle door Jean Francois Fourtou voor Beaufort 2018 neergezet, veel aardiger. Sloot ook mooi aan bij Eric de Kuyper’ strandscènes.
Het weer en de kwaliteit van de sculpturen gingen wel samen op, want ook van Dive, een voorstelling van Ruben Bellinkx (BE), dat we nog steeds in de miezerregen in Heist mochten aanschouwen, waren we niet onder de indruk. Het was een maquette van een snelweg die over het duin en het strand de zee in dondert. Afgelopen jaar werd de constructie ernstig overwogen tijdens het plannen van een nieuwe strekdam in Blankenberge. Goddank is het bij deze maquette gebleven.
Daarna klaarde het weer wat op en werd het geboden aardiger. In Zeebrugge/Strandwijk – Beaufort brengt je in die non-descripte, ietwat vervallen buitenwijkjes die ooit betere tijden gekend hebben – troffen we op het strand weer een oud Beaufort2006 monument van Jean Bilguin, De man die de boot zag in de lucht.
Dan de wijk in, gingen we op zoek naar nesten van de Hornero vogel, verlaten en door de kunstenaar Adrián Villar Rojas (AR) gerestaureerde nesten, als paaseieren verstopt op lichtmasten, op daken en balkons.
Op het strand waren “geroofde” planten uit de Belgische Congo opgeslagen in een kas, die de vorm van een “Wardian Case” had, een glazen transportkoffer waarin exotische planten over zee werden vervoerd. Via een QR scan hoorde je percussie uit de Kongo. Sammy Baloji (DRC) herdenkt hiermee de 32 Congolese soldaten die zich aanmeldden in WO-I. Een ervan, Kudjabo werd door het Duitse leger gevangen genomen en bestudeerd. In de geluidsopname
‘weergalmt de onderdrukking door de koloniale politiemacht Force Publique en de inzet van slavenarbeid voor de ontginning van grondstoffen in toenmalige Belgisch-Congo’.
Het was weer meer concept dan uitvoering.
In Blankenberge vormden verbrande takken, afkomstig van een megabrand in North California een klein ereboogje voor de Rochuskerk. Timur Si-Qin (D/CHI) maakte 3D scans van de verbrande bomen, waaruit deze sculptuur in brons voortkwam: Forgiving Change.
‘Het New Peace logo op de tak verwijst naar een project van Si-Qin dat een nieuw soort spiritualiteit voorstelt voor het tijdperk van klimaatverandering, een spiritualiteit die het dualisme tussen natuur en menselijke cultuur overstijgt.’
Het mooiste van de dag leverde Marguerite Humeau (FR) met The dancer V, A marine mammal invoking higher spirits. Yes, dat deed ze! Duikende nimf? Dolfijnen? Het lijkt van marmer, in prachtige blauw en roze tinten. Het hybride schepsel, is het een vis, een vogel, een zoogdier? Verwijst naar het speculatieve Doggerland, 8000 jaren geleden verdwenen land tussen Blankenberge en Dover.
Op een rotonde, aan het begin van Wenduine zit een gier midden op een rotonde. Thinking of you is een statement van Jimmie Durham (US) als protest
‘tegen de verbinding van kunst en architectuur, tegen het monumentale standbeeld. Ik wil dat het onderzoekend is en daarom niet indrukwekkend of geloofwaardig’.
Aan het strand van Wenduine dronken we een Blanche de Namur resp. witte wijn. Daarna over de boulevard als een memory lane Wenduine door. Rita Craynest had op deze boulevard een hele serie beelden van kinderen achtergelaten die volstrekt niet experimenteel maar wel leuk waren.
Een Luiks wafel op de boulevard, mijn eigen Madeleine. Samen met Eric de Kuijper komen zo de vakanties 1965- ’66 boven water. We eindigen bij het beeld Benjamin van Maen Florin (BE). Kan je heel moeilijk over doen, over deze jongen
'die een eenzaam ‘anders-zijn’ belichaamt, een spel van schuld versus onschuld, dat deels ons onbehagen verklaart'
maar ik moest vooral aan Peter Pan van Walt Disney, en een klein beetje aan diens Pinokkio denken.
Terug in Oostende (11,5 km op de stappenteller) even gerust, gekeuteld, dan langs oud Beaufort2012 op de kop van de Boulevard, mooi beeld van oranje rotsen met een achtergrondje van vlieger, standbeeld en vuurtoren. We zien Rock Strangers van Arne Quinze.
Vannacht krijsende meeuwen. De Kuijper noemt ze niet maar ze horen wel heel erg bij de Belgische kust voor mij.
23-8-2021, terug naar Bredene. In Meeting en Eventencentrum Staf Versluijs zien we Stranded van Rossella Biscotti (IT). Kwallen in metalen bakken, omdat ze op het strand, waar ze horen, niet met rust werden gelaten. Alles van waarde etc. In glas sculptuur vastgelegde aangespoelde objecten: slipjes, plastic afval. Nu liggen ze een beetje steriel mooi te wezen bij Staf Versluijs. De “kwallen”, of plassen water of olievlekken zijn het product van Biscotti’s
‘Onderzoek naar natuurlijke grondstoffen, naar hun transformatie in aanraking met andere materialen en naar hun esthetische kenmerken…. Stranded vindt zijn oorsprong in Biscotti’s verwondering voor (sic! PV) de verschillende elementen die dagelijks aanspoelen op het strand. Als een tovenaar van tijd verzamelt het getij er getuigenissen uit verschillende periodes: gisteren een scherf van de Romeinse nederzetting in Bredene, vandaag een duizenden jaren oud fossiel en morgen waarschijnlijk een lading plastic. De vondsten berichten tegelijk over het prehistorisch verleden en de ecologische toestand van de aarde.’
Iets verderop Unstable territories van Nicolás Lamos. Spiegelend kader in kruisvorm waar landen zijn uitgesneden zodat we de zee overhouden.
‘In het perspectief dat we als mens ontwikkelen, omvatten we zelden het volledig plaatje. Ofwel ontbreekt het ons aan bepaalde kennis, ofwel rangschikken we de kennis die we al hebben – net als de “land”kaart – uiterst subjectief.
Een spiegelende sprookjeswereld. Wel een hoogtepuntje, vonden we beiden.
Dan een hele lange tramrit in een hele volle tram naar de Panne. Daar hebben we in een winderig zonnetje onze broodjes gesavoureerd en de op het strand uitwasemende octopus, Touching to sea you through our extremities van Laure Provost (F), bezeten door badgasten, bewonderd. De vlag aan de door de octopus omklemde vlaggenmast meldt: IDEALLY YOU WOULD SEA WHERE TO GO. Het is een woordspelige octopus
‘De tentakels symboliseren hoe Prouvost - zelf aangespoeld in het meertalige België – zich tussen de verschillende culturen en vormen van communicatie moest manoeuvreren. Ze spreidt haar tentakels en tast met haar zuignappen de omgeving af. Met een lamp in de hand wijst ze je de weg. Haar gedachten, aanrakingen en bewegingen versmelten’.Over het strand wandelden we terug naar het centrum van De Panne, waar Michael Rakowitz (US) een sculptuur, Cast Away, maakte volgens de productiemethode van kunstmatige koraalriffen. In het sculptuur zijn door de Belgische bevolking geschonken objecten waar een oorlogsverhaal aan kleeft, verwerkt. Wanneer de zeespiegel stijgt,
‘anticipeert hij dat het kunstwerk zich op de zeebodem zal ontwikkelen tot biotoop. Terwijl trauma’s van de oorlog op het land blijven doorleven in de herinneringen van de nabestaanden, transformeert Cast Away op de zeebodem tot nieuwe thuishaven van algen en onderwaterwezens.
Het is weer een project waarvan het concept aardiger is dan het vormgegeven resultaat.
Dit geldt niet voor Heidi Voets (B), White Dwarfs and super Gigants, de projectie van de sterrenhemel, zoals die er op het sluitingsuur van de laatste dag van Beuafort bij zal staan, in een duinpan bij Oostduinkerke.
‘In verhouding tot de onmetelijke schaal en tijdsdimensie van het sterrenstelsel, komt de bezoeker met de eigen begrenzing in aanraking. Als gefossiliseerde resten van een hedendaagse cultuur, confronteren de betonnen ballen ons met de beperkingen van maatschappelijke constructies en verwijzen ze naar de plaats van de mens in een groot symbiotisch ecosysteem’
Els Dietvorst (B) verzamelde aangespoelde stukken drijfhout, assembleerde er een boom van, goot dat in brons en zette het in Oostduinkerke Bad op het strand. Ze noemde het Windswept.
'Verhalen, elementen of figuren die vaak aan het oog van de samenleving ontsnappen, grijpt Dietvorst …. aan als de grondstof voor haar kunst. De vorm richt zich – net als de boom – naar de situatie. Haar werk is een vehikel voor communicatie tussen het publiek en omgeving. Het kunstwerk is nooit einddoel op zich, maar een manier om interactie tussen verschillende groepen uit de samenleving te bewerkstelligen. Met Windswept vereeuwigt ze door middel van de nieuw samengestelde boom het idee van kwetsbaarheid'
Waarom mag dit plaatje van een weerstand biedende boom in het duin niet een einddoel zijn? Welke interactie bewerkstellig je ermee? De blik van verstandhouding die ik uitwissel met een echtpaar dat hem ook op de foto wil, en blijkbaar ook Beaufort21 aan het aflopen is?
We (=ik) aten garnalenkroketjes op een terras met uitzicht op de boom.
Volgende stop: de monding van de IJzer in Nieuwpoort. Hier wapperden negen jaar geleden de vrolijke vlaggen van Daniël Bühren. Nu stond er een beeldhouwwerk van Goshka Macuga (PL), Family Module
'een monumentale sculptuur in beton, zwevend tussen figuratie en brutalistische abstractie. Het levensgrote model voor deze sculptuur werd oorspronkelijk geproduceerd voor een tentoonstelling in Warschau. In die context becommentarieerde Macuga de inspanningen van de rechtse groeperingen in haar thuisland Polen om christelijke en traditionele gezinswaarden te populariseren en elke vorm van diversiteit uit te bannen.'
Op de markt van Nieuwpoort neemt Maarten van de Eijnde met Pinpointing Progress de vooruitgang op de korrel door bus, bestelwagen, brommer, fiets, buizenradio, transistorradio en telefoon, alle model 50-er/60-er jaren te stapelen. “De Bremer stadsmuzikanten” riep ik uit, het beroemde silhouet uit “de sprookjes van Grimm” indachtig. Dat vindt de samensteller van de tentoonstellings-gids, Heidi Ballet ook:
‘Ze verwijzen qua opbouw naar het sprookje van de Bremer stadsmuzikanten, waarin vier mishandelde dieren ontsnappen aan hun verdorven meesters. De link naar de slechte werkomstandigheden en de wanpraktijken die vaak gepaard gaan met de vooruitgang, is vlug gelegd.’
Veel te vlug, Heidi Ballet. Dat die beesten mishandeld waren, was ik al lang kwijt. De ezel, de hond, de kat en de haan gingen op elkaar staan om als een soort monster de betrapte struikrovers schrik aan te jagen. Dát zit er nog in mijn hoofd, en dat is mijn link.
Op de markt gingen we aan de rosé respectievelijk de Grimbergen. We merkten op dat dit nu een ongerept stukje Belgische kust was, zonder kaalslag en monstrueuze flats, met een belfort, een renaissance stadhuis en een gotische kerk. Een kleine gang over de markt en een nadere inspectie van de VVV-tekstjes op de verschillende gebouwen leert dat ze alle uit de 20-er jaren van de vorige eeuw (na La Grande Guerre) dateren en we zijn weer een illusie armer.
We hebben vandaag ruim 10 km gelopen.
24-8-2021: In Westende begon de beeldenroute met oude glorie:
De Navigator Monument van Simon Dybbroe Møller.
Groot scheepsroer in het zand bij Westende Bad.
Iets verder in het duin naast de boulevard Metamorphosis van Oliver Laric (A).
(Hij) ‘zoekt naar nieuwe vormen van hybriditeit en variatie die ontstaan tijdens de distributie van objecten en beelden. Hij tracht te ontsnappen aan de rigide termen die hetidee van authenticiteit en auteurschap definiëren en kijkt naar creaties die gemaakt worden in de de grijze zones van interpretatie’
Hij transformeert een kikker in een tafel, kan je ook zeggen. Maurits Escher deed het minstens zo knap, maar dit was ook leuk en het stond er aardig bij in het duin. Hoort bij de betere stukken van Beaufort21.
Heerlijk in de zon over het strand naar Middelkerke gebanjerd, slechts belaagd door vliegers. We kwamen weer oude bekenden tegen, Olnetop van Nick Ervinck, dat overigens negen jaar geleden in het duin bij Bredene stond en Caterpillar 5bis van Wim Delvoye.
Meteen daarna de nieuwe aanwinst van Raphaela Vogel (D): There Are Indeed Medium-Sized Narratives.
‘…. twee giraffen. Ze proberen zichzelf groter te maken door alledaagse koelkasten als sokkel te gebruiken. Met hun zachtaardige karakter en slogan [There Are Indeed Medium-Sized Narratives] die oproept om middelgrote verhalen te erkennen, introduceren ze een nieuw soort monument, zonder verheerlijking, gepaster voor het huidige tijdperk.
Tja.
De laatste uitbarsting van Beaufort21 vandaag is misschien wel zijn toppunt. Het prachtige signaal dat Rosa Barba (I) met Pillage of the Sea afgeeft.
De gestapelde balen (in feite beton in textiel gegoten) vertonen gelijkenis met de torentjes van gestapelde stenen die ons in de bergen de weg wijzen. Hier vertegenwoordigt iedere baal een stad die overspoeld dreigt te worden door klimaatverandering: Jakarta, Manilla, Havana, Dublin, Kuwait city, Buenos Aires. Iedere baal/stad ligt op haar feitelijke hoogteligging t.o.v. de zeespiegel. Op iedere baal staat het inwoneraantal vermeld.
‘Doorheen de jaren zal Pillage of the Sea langzaamaan onder water komen te liggen.
De sculptuur vormt een visuele meetlat voor de klimaatverandering,
terwijl eb en vloed bepalen hoeveel van het kunstwerk op elk moment zichtbaar is.’
25-8-2021: De ochtend gespendeerd aan het laatste restje Beaufort21, een restje dat wat mij betreft snel vergeten wordt. Pretentieus gelul rond een paar filmpjes die geen inhoud hadden. Twee jonge meisje stellen vragen in de (onverstaanbare want veel te zacht gedraaide) videofilm om duidelijk te maken hoeveel van de wereld we weten. Bovendien beginnen ze ook een tegenverhaal te construeren en worden ze tegelijkertijd producenten van vragen-als-kennis.
‘De film vormt een conver-something die de methodologieën van wat wordt beoordeeld als “wetenschappelijke kennis” in vraag stelt (sic! PV) en analyseert.’
De tweede film, in de vitrine van een boekhandel, was een raar soort verhoor van een (naar ik aanneem) zwarte vrouw die werd ondervraagd over een misdaad met steekwonden zonder bloed. In de loop van het verhaal blijken zowel verdachte als ondervrager vampierneigingen te hebben.
De eerste video-installatie was in het voormalige hoofdpostkantoor van Oostende, dat op zich weer wél de moeite van de tocht waard was. Een ruimte die vast ergens in de 20-er jaren van de vorige eeuw is ingericht.
Gelukkig voerde onze rondwandeling ons een beetje buiten het toeristencentrum van Oostende en zo zagen we in het Leopoldpark een oud Beaufort2018 monumentje van Stief Desmet: Sorry, standbeeld voor een hond, aanbeden door honden.
Al die standbeelden voor mensen ook!
Vrijdag 6-8 bezochten Jet en ik Sonsbeek 20 →24.
De eigentijdse kunst slooft zich uit om inclusief, antiracistisch, en anti-seksistisch te zijn, wat in positieve zin leidt tot veel grotere deelname van vrouwen en gekleurde kunstenaars, maar in negatieve zin tot veel lachwekkende politiek-correcte newspeak.
Sonsbeek 20 →24 speelt zich af op een vijftal locaties in de Arnhemse binnenstad en in de parken Sonsbeek en Zijpendaal.
We begonnen onze ontdekkingstocht door Arnhem – de tentoonstelling is op zeven locaties in de Arnhemse binnenstad en een tiental op de landgoederen Sonsbeek en Zijpendaal gehuisvest – in de Eusebius kerk. Aanvankelijk had ik moeite de portée van de eerste installaties op waarde te schatten, bij nader inzien vind ik dat de monumentale ruimte van de Eusebius kerk optimaal gebruikt is. Hoe de installatie Parliament of Ghosts (Tweedeklas treinzetels, lockers van treinwerkplaatsen, schoolkasten en archiefmateriaal waaronder bekleding van eersteklasrijtuigen, blauwdrukken, foto’s schoolschriften, metaalspaanders van het opknappen van treinwielen en andere geborgen materialen. Afmetingen variabel) van Ibrahim Mahama (Ghana, 1987) geduid moest worden bleef een volkomen raadsel, maar het zijn de meest schitterende koorbanken in de kerk die je je voor kan stellen.
Op de achtergrond zie je Electric Dub Station (Indigo Ajrakh Blockprint instalatie, performances en sonische soundscapes: transilluminations #1, 10’) van Antonio José Guzman (1971) een Panamees/Nederlandse kunstenaar. Het biedt een prachtig koor met zijn neerhangende indigo gewaden. Zijn installatie verwijst naar de indigo handel, de soundscapes laten horen hoe mét die handel ook de Afrikaanse muziek in Amerika terecht is gekomen.
Mihu Sen (1971)
UnMYthU: Unquantize, 2018-2024
Mixed media op unieke editie van op maat gemaakt Kozo papier, lichtbakken, wandtekeningen, muurteksten, contracten
Verder in de Eusebius kerk een prachtig installatie van lichtkasttekeningen op Kozo papier van Mithu Sen (1971), een Indiaas kunstenares die
een conceptueel kunstenaar (is) en werkt met verschillende media om hiërarchische codes en regels te onderzoeken en te ondermijnen, specifiek kijkend naar de 'mythen' van seksualiteit, taal, markt en marginalisering. Met verschillende apparatuur en interventies, spelmethodes, kwetsbaarheid en intuïtie weerlegt ze de normen van sociale uitwisseling en verstoort de codes waarop we vertrouwen. Taal wordt nauwgezet bestudeerd en taalkundige structuren en hegemonieën worden geabstraheerd tot 'non-taal', waarvan het gebruik een 'linguale anarchie' voorbrengt, zoals Sen het noemt - waarbij gebruik wordt gemaakt van verstoring, ruis en sonische invloeden voor spontane creatie.
Ik kan aan het bovenstaande geen touw vastknopen maar vindt bovenstaand resultaat zeer imponerend.
En ook de laatste installatie, Human resources van Oscar Murillo (Installatie, 6 ‘Shabaka’vensters, gestoomd pistachehout en ijzer, olie op linnen, mais, klei, 2 eenkanaalsvideo’s afmetingen variabel) liet zich niet interpreteren maar wel waarderen als grote luiken van een triptiek, met wat aardse beslommeringen eromheen.
Tussen de locaties werden we getrakteerd op straatkunst, die ook door het hele centrum van Arnhem opdook.
(Gregor Wosik – PL )
De tentoonstelling vervolgde zich in de Waalse kerk met aquarellen en gesneden papier werken van Ellen Gallagher (US). Grote fragiele en transparante insecten waren het in mijn ogen. Volgens de uitleg bedoelde Ellen het volgende:
In 2001 begon Ellen Gallagher met Watery Ecstatic, een doorlopende reeks aquarellen die maritieme biologie combineert met een Afrofuturistische mythologie, geïnspireerd door het Detroit techno duo, Drexciya. Het verbeeldt een Zwarte Atlantis, bewoond door de afstammelingen van zwangere West-Afrikaanse vrouwen die overboord werden gegooid tijdens de overtocht van de Middenpassage naar Amerika. De waterverfschilderijen bruisen van de zeepbelachtige vormen die, in Gallaghers eigen improvisatie op de mythologie, symbool zijn komen te staan voor de verloren Babylonische toekomstige kinderen van deze verdronken slavinnen.
De volgende halte was Showroom. Onderstaand werk van Alida Ymele Letchegie (1994) uit Kameroen, Naffissatou le Soubrette. Acrylaat en posca op doek, 90 x 53 x 75 x 20 x 77cm) komt uit een serie “Shadow women series” en geeft de ondergeschikte positie van zwarte vrouw weer. In de meeste van deze portretten wordt het “theedoeken” lijnenspel ook in delen van het lichaam van de vrouw voortgezet, dat vind ik artistiek heel bevredigend.
De tentoonstellingstekst, via een ingewikkelde app benaderbaar verklaart:
“Ymele vult de gezichten en lichamen met tasontwerpen die de architectuur tonen van de huizen waarin deze vrouwen werken en de strepen van Ghana must go tassen die verankerd zijn in gedwongen migratie als gevolg van economische of politieke crisissen. Door de controverse tussen Nigerianen en Ghanezen is de tas het symbool geworden van ontheemding vanwege het gemak waarmee ze verpakt kunnen worden en door de inhoud.”
Blijkbaar zijn het geen theedoeken maar tassen. Vuiton, maar dan goedkoop? Het is wat gezocht, ik vond mijn theedoekeninterpretatie, zeker binnen het perspectief van huisvrouwenonderdrukking minstens zo geslaagd.
Buhlebezwe Siwani (Zuid Afrika) fotografeert zichzelf in voorouderlijke dracht in een vreemd landschap en nodigt haar voorouders om plaats te nemen op de bank.
Kudanai-Violet Hwami (Zimbabwe) portretteert op indrukwekkende wijze de anonieme Anna, 18e-eeuwse slavin, vanuit Suriname meegevoerd naar Arnhem, waar ze op school ging, werkte en stierf. Deze Anna is een beetje de rode draad van de Arnhemse slavernijgeschiedenis. Ook in Showroom Arnhem een projectie van 257 gescande fotonegatieven van foto’s die de Franse fotograaf Pierre Verger in 1948 in Suriname maakte. Dit leunde zwaar op een dia-avondje van Oom Frits die naar de tropen was geweest.
(Remko van Schaik NL )
In collectie De Groen had ik het zwaar met de pompeuze politiek correcte taal waarin de aanklacht tegen kolonialisme, seksisme werd gedaan. A bend in the river met geamputeerde en gebroken ledematen, drijvend in de rivier van kostbare – geroofde – mineralen.
Ndidi Dike (Nigeria) had ook nog een installatie waarin speelgoedsoldaatjes vanilleproducten bewaakte. Hier werd in mijn ogen het concept te weinig geruggesteund door de vormgeving.
(Rianne te Kaat NL )
Gelukkiger werd ik van Leo Asemota (Nigeria) in Walter books, een Arnhemse alternatieve boekhandel.
Van hem was The Sonsbeek Suite (As The Distance Travelled By The Force Acting Is To The Distance Travelled By The Resistance)', a multifaceted project in three permutations: ‘how-hard-and-how-far-and-how-long’ at Walter Books; ‘how-far-and-how-long-and-how-hard’, and ‘how-long-and-how-hard-and-how-far’ at the Kröller-Müller Museum.
Asemoto is een in Londen woonachtige Nigeriaan en we zagen dus alleen het eerste deel van de suite. Aan de titel is geen touw vast te knopen voor mij, wat we in deze boekhandel (een soort Arnhemse “Rooie Rat” die het in tegenstelling tot zijn Utrechtse variant blijkbaar nog uithoudt) zag was een soort non-obtrusive kunst. Een non-obtrusive measure is in de experimentele psychologie een meetmethode waarbij de pp niet in de gaten heeft dat hij gemeten wordt. Voorbeeld: populariteit van een schilderij in een museum afmeten aan de slijtage van het tapijt. We moesten eerst goed zoeken wat kunst was, toen zagen we o.a. een collage van papiersnippers. Bleek een “shredded copy of Karl Marx Capital” te zijn.
Later stonden er, tussen de te koop aangeboden boeken ook kleine etsjes. B.v. deze ets van wegwerp luciferdoosjes. Zal 15 x 10 cm geweest zijn. Ergens tussen de boeken.
Uiteindelijk bleek een exemplaar van de Review of International Political Economy ook onder Asemotas jurisdictie te vallen. Het deed wat dadaïstisch aan, Marcel Duchamp was niet ver weg.
(Jean-Marc Navello FR )
Vervolgens langs nieuwe Straatkunst en de neon-oproep van Olu Oguibe Seks Work Is Honest Work de stad uit.
Net onder het spoorwegviaduct staat een erg mooie villa met Jugendstilachtig mozaïek met een Adelaar - en park Sonsbeek ingelopen.
Daar wapperden de Textiles of Resistance: Growing, Weaving, Printing, Archiving, zeefdrukken op gerecycleerd, handgeweven textiel van het Werker Collective (NL) met Gleb Maiboroda en studio bonbon ons tegemoet.
In de villa was Sound Waves of Resistance van Black Archives in samenwerking met Yinka Ilori (UK) te zien. Een soort summary van de Slavernij tentoonstelling in het Rijksmuseum, maar dan toegespitst op Arnhem. Ook daar had je investeerders en handelaren die in Suriname belegden. Het anonieme meisje Anna was meegenomen naar een Arnhemse familie, had daar schoolgegaan en was in de vergetelheid geraakt. Om hier op Sonsbeek een naam en diverse gezichten te krijgen. Yinka Ilori portretteerde haar hier, eerder had Kudanai-Violet Hwami dat gedaan.
Verder in het park hing een eivormig geraamte waarvan de ribben van Mycelium om staaldraad gemaakt waren. Mycelium zijn schimmeldraden, de grondstructuur waarmee biologische informatie “door de grond” wordt doorgegeven. De plek op deze tentoonstelling vol wokeness, inclusiviteit, en queerness is ook Mycelium op de goede plaats waar hippe denkers, startups en ontwerpers vol zijn van het Woodwide Web.
Tussendoor ook “oudere Sonsbeekkunst, zoals bijgaande Hemelse Geschenk van Hans Hovy.
Via Indische krontjong muziek in het Open Kino Pavilion en kleurrijke bijdragen van Arnhemse schoolkinderen,
wandelen we naar oproepen van Jennifer Tee (NL) dat we moeten Respire, the World begins with trees, hetgeen blijkt uit bedrukte textielcollages van bladeren uit park Sonsbeek, wapperend boven het water en uit haar installatie van baksteen, bestempeld met boombladeren en door het gazon kronkelend als de wortels van een boom.
We eindigden bij een Deep Encounter van raumlabor, drijvend paviljoen van allerlei hergebruikte stoffen van raumlabor (Duitsland). De tent bood gelukkig onderdak voor de tropische regenbui die de hele dag op zich had laten wachten, maar nu losbarstte boven Sonsbeek.
21-7-2021: Een Utrechtse stadswandeling door Overvecht
Gisteren vierde ik weer een dag vakantie. Het zoveelste uitstapje in Coronatijd, nu met een 14 km lange wandeling via veeartsenijterrein naar Tuindorp, vandaar door Overvecht en terug langs de Vecht en Zwartewater. Ik volgde door Overvecht het Drevenpad uit mijn gids "Wandelen buiten de binnenstad van Utrecht", Gegarandeerd Onregelmatig. Wat heeft Overvecht veel park! En wat heeft Utrecht veel gebouwen waar je dagelijks achteloos aan voorbijgaat. Het voormalige anatomisch instituut van diergeneeskunde, van waar de paardenhoofden uit de hoogte op je neerkijken.
Anatomisch Instituut op Veeartsenijterrein
De statige bijna 50 m hoge 8-zijdige watertoren in Overvecht, met veel groen en water erom heen.
Het Vechtzoompark dat langs de Vecht ligt, strekt zich uit van Fort de Klop tot bijna de brug van de Marnixlaan. Het lijkt zo groot als het Wilhelminapark, met prachtige beelden.
Ik verliet het “Drevenpad” op het punt waar het Zwarte Water in de Vecht mondt, om door het Griftpark weer naar huis te lopen. Het Zwarte Water, zo had ik op een vorig uitstapje in Coronatijd geleerd, is een Middeleeuwse turfvaart. Op het driehoekje waar het grachtje langs de Gruttersdijk in het Zwarte Water uitmondt, had een meerkoet zich gevestigd en waakte daar over vier eieren.
24-2-2021: Rond plas, bos en hei
Ik dacht dat ik dit de warmste 24-2 ever was, tijd voor de fiets première 2021 maar wat lees ik in mijn dagboek:
24-2-1991: Twee weken later: fietsen in korte fietsbroek! Utrecht – Westbroek – Hilversum – Lage Vuursche – Utrecht. 15º Celsius, craquelé ijs op Loosdrecht, mensen hebben hun hond weer van zolder gehaald en haasten zich weer in een straal van 1500 m. rond de geijkte parkeerplaatsen. Eenden zitten elkaar achterna door het water, een reiger gelooft er nog niet helemaal in, ganzen paraderen langs de waterkant. En, ach, fietsen kan ik nog wel.
Koffiestop bij 's Gravezand
Enfin, van de week iets soortgelijks gereden: Utrecht – langs Hilversum – Naarden Vesting – Huizen – Blaricum – Laren – Lage Vuursche – Bilthoven – Utrecht. Koffiedrinkend aan de voet van de Grote Kerk in Naarden, een broodje haring aan de haven van Huizen. Alles is veel voor wie niet veel verwacht. Weiden vol kol- en brandganzen. En vlak bij Utrecht: hard geroffel van een specht. Een paar olmen iets verder op komen in aanmerking. Zo hard, zou het een zwarte specht zijn. Ik moet steeds lager speuren en daar zie-ie: een grote bonte specht die op een vogelhuisje zit in te pikken. Goeie klankkast!
Woensdag 16-12-2020 Megen verkend.
Wachttoren als overblijfsel van de stadsmuren en -poorten van Megen
Gisteren ben ik naar Megen gereden en heb een uur door het stadje gewandeld. Megen is in 1581 grondig door de Spanjaarden verwoest, daarna zijn de muren en poorten nooit meer heropgericht, maar wel is het hele Middeleeuwse stratenplan behouden. Megen heeft, net als Hurwenen en Beesd en omgeving een Verhaak verleden. Een neef van mijn verre voorvader Gijsbrecht, Nicolaus Verhaak, kwam rond 1750 in Megen via Meteren en Varik – midden in de Betuwe – in Megen terecht, aan de overzijde van de Maas. Zijn nageslacht verdween daarna alweer snel richting Bunnik, Houten en Utrecht.
Saucijzenbroodje tegenover het Franciscaner klooster
Megen wordt al in de 8e eeuw genoemd en heeft ergens in de 14e eeuw stadsrechten gekregen. Omdat Megen niet onder de Republiek viel, maar als graafschap deel uitmaakte van het Heilig Roomse Rijk, genoten katholieken hier godsdienstvrijheid.
Franciscaner klooster
Dit had tot gevolg dat de Franciscanen die in 1629 uit ’s-Hertogenbosch werden verdreven toen Frederik Hendrik de stad op de Spanjaarden veroverde, hier terecht konden.
Clarissenklooster
In de 18e eeuw kwam er ook een Clarissenklooster. Net als in Assisi ligt het klooster van St Clara aan de ene kant van het stadje en dat van de Franciscanen aan de andere kant.
De Maas bij Megen
Verhaken rond mijn stamboom zijn hartstikke katholiek. Wellicht was deze Roomse vrijheid een overweging voor Nicolaus Verhaak om rond 1760 naar Megen te verkassen.
Kanonnen op de Maasdijk
Dit is het laatste uitstapje in Coronatijd gewijd aan de Geschiedenis van de Verhaken. Het uitstekje naar Megen diende om illustratiemateriaal voor deze Geschiedenis te verzamelen, zoals ik het ook in Hurwenen, in Deil, Beesd en Rumpt en in Grave verzamelde. Met Megen is deze verzameling voltooid, ik ga een punt achter de geschiedenis zetten en zal deze de komende maanden verspreiden, digitaal en in boekvorm.
Het zal niet het laatste uitstapje in Coronatijd zijn. Ik voorzie dat deze tijd nog wel een jaartje zal voortduren en ik voorzie zeker dat ik uitstapjes blijf maken.
Pagina 1 van 4