10 april 2022: Buurten, bussen en trams
Vandaag de eerste dag in mijn eentje.
Alles zit wel mee: het is zondag, de zon schijnt. Ik ga op verkenning in de omgeving van mijn appartement. Mijn fotoproject voor vandaag: Romeinen op zondag. Ik heb terrasjes en speeltuintjes op het oog.
Giorgia, mijn lerares Italiaans, opgegroeid in Rome, heeft de wijk Pigneta aangeraden. Dat ligt in mijn achtertuin. Net het spoor over, een 200 meter zuidwaarts. De Via Pigneta is echt leuk. Jet en ik hebben er van de week al gegeten, het is een voetgangersstraat met heel veel terrassen. Maar het is zo groot als een postzegel, daarachter begint een wat nietszeggende wijk met woonkazernes.
Na de Cappuccino, ja ik was er al om kwart voor elf, op mijn schreden teruggekeerd en vanaf het door auto’s overheerste Piazza Maggiore een tunnel onder het spoor gevonden, die me in de wijk rond de San Lorenzo buiten de muren bracht. Op een net aangeschafte “grote” plattegrond van heel Rome zie ik dat Rome uit 15 municipi bestaat, en dat het Centro Storico er daarvan één is. Dit Centro Storico valt voor 90% samen met wat alle gidsen die ik verzameld heb als “Rome” betitelen. Een stukje van Trastevere valt er buiten en die zaken die “buiten de muren” vallen, het woord zegt het al, ook.
De S Lorenzo ligt dus in Parioli/Salario Nomentano. En ikzelf, in de via Casilina, hoor al bij Appio/ Tuscalano en val dus ook buiten het Centro Storico en dat klopt, want de Via Casilina tref je ook in geen enkele gids aan. Die gidsen stoppen bij de Porta Maggiore, 100 m. verderop.
Dus één van mijn onderzoeksvragen voor de komende maand wordt, of er buiten het Centro Storico, waar de Blue Guide alleen al 703 p. over volschrijft, nog meer bezienswaardigs bestaat. Met die tunnel vanaf de Piazza Maggiore heb ik al één toegangsweg gevonden.
Ik kwam terug, iets noordelijker, via de Via Tiburtina die ook met een tunnel onder het spoor door kan, en dan ter hoogte van mijn huidige supermarkt in het Centro Storico belandt. Als fietser weet ik hoe belangrijk het is de schaarse oversteekpunten over snelwegen, spoorcomplexen, kanalen en rivieren te vinden. Mist er één dan kan dat omwegen van kilometers betekenen. Ik heb nu al drie oversteekpunten.
Een volgende brok kennis die ik me gaandeweg begin eigen te maken, is inzicht in de tram- en buslijnen. De metro is simpel, er zijn twee lijnen. Eén van Zuidoost naar West en één van Noordoost naar Zuid.
Trams en bussen lijden beide aan het euvel dat je alleen op de halte kan zien naar welke andere haltes de tram of bus gaat. Tijden ontbreken geheel. Doordat een totaal overzicht afwezig is, kan je geen plan maken, want inlichtingen over belangrijke overstappen ontbreken. Dat overzicht begin ik nu geleidelijk en vooral door proefondervindelijk onderzoek te krijgen.
Proefondervindelijk kwamen Jet en ik er al achter dat tram 5 en 14 beide vanaf de Piazza Maggiore naar Stazione Termini reed. Tram 3 rijdt vanaf de Villa Giulia in de Villa Borghese naar de Piazza Maggiore en zou dan verder moeten gaan via het Colosseum naar Trastevere, maar dat is nu een bus geworden. Via internet en mijn stadskaart kom ik erachter dat tramlijn 19 vanaf Piazza Maggiore exact dezelfde route als tram 3 naar de Villa Giulia rijdt, maar dan gaat hij nog verder om bij de muren van Vaticaanstad, precies bij de Vaticaanse musea te eindigen. Dat hadden we afgelopen donderdag moeten weten. Nou, dan komt er op de Piazza Maggiore nog een tram die op internet helemaal niet genoemd wordt en die naar de Oostelijke gemeente Centocelle gaat en er schijnt een lijntje van het Largo Argentina, bij de Corso Vittorio Emanuele, naar Trastevere gaat. Ik heb zo het tramnet, een stuk beperkter dan het Amsterdamse, komt me voor, redelijk in de peiling.
Maar dan de bussen. Proefondervindelijk weet ik dat lijn 64 van het Stazione Termini naar Vaticaanstad en terug gaat. Die lijn gebruikten Jef van Baal en ik al toen we in 1970 twee weken bij de Spaanse nonnen in Vaticaanstad logeerden. Lijn 51 gaat vanuit de Piazza Venezia langs het Colosseum naar een stukje voorbij de Jan van Lateranen ben ik vandaag achter gekomen. Maar Rome heeft meer dan 350 buslijnen! Dat weten ze dan weer wel te vertellen op internet. Ik moet er de komende tijd per bushalte maar achter komen waarheen ze gaan.